آموزش کامل کار با افزونه سئو seo yoast
آموزش کامل کار با افزونه سئو seo yoast
آموزش افزونه سئو وردپرس
در ابتدا کافیست نام افزونه یا همان yoast seo را در قسمت افزودن افزونه جستجو کنید و آنرا نصب کنید و یا از طریق بارگذاری افزونه نسخه پریمیوم آنرا نصب کنید.
چند لحظه منتظر بمانید تا افزونه نصب شود. پس ان روی گزینه فعالسازی کلیک کنید و مجددا منتظر بمانید تا افزونه فعال شود.
پس از آن یک سربرگ به قسمت سمت راست پیشخوان وردپرس به نام سئو اضافه میشود که با کلیک کردن روی آن وارد پیشخوان افزونه میشوید.
اگر تمام عناوین بالا را مشاهده نمیکنید در همین ابتدا وارد قسمت پیشخوان شوید سپس از سربرگ قابلیت ها ، تنظیمات پیشرفته برگه را فعال کنید.
البته توجه داشته باشید که برای استفاده برخی امکانات از جمله ریدایرکت صفحات، کلمات کلیدی چندگانه و پیشنمایش شبکههای اجتماعی باید نسخه پریمیوم افزونه را تهیه کنید.
در ابتدا قسمت پیشخوان را بررسی میکنیم:
در قسمت پیشخوان در سربرگ اول به نام پیشخوان ، اطلاعیه ها و اخطار های داده شده توسط افزونه را مشاهده میکنید و از این طریق میتوانید آنها را بهبود ببخشید.
پیکربندی سریع: در این بخش بصورت گام به گام اما خلاصه قسمتی از تنظیمات این افزونه را انجام میدهید. این قسمت برای این است ه اگر زمان زیادی ندارید قسمت های مهم تنظیمات این افزونه را انجام دهید.
شمارنده پیوند متن: با زدن این دکمه افزونه شروع به شمارش پیوند ها درون برگه ها و نوشته ها میکند و میتوانید تعداد آنها را در قسمت همه برگه ها و همه نوشته ها ببینید.
دست اندرکاران: این دکمه شما را به صفحه ای از سایت یوآست میبرد که افرادی که این افزونه را ساخت اند و در تهیه آن نقش داشتند را مشاهده کنید. اگر به این صفحه بروید اسم اشخاص بزرگی را مشاهده میکنید.
بازگشت به تنظیمات پیش فرض: اگر در تنظیمات افزونه دچار مشکل شدید و نمیدانید که مشکل از کجاست میتوانید از این قسمت تمام تنظیمات را به حالت حالت پیش فرض و اولیه برگردانید. البته بهتر است از قسمت ابزار ها از تنظیمات پشتیبان بگیرید..
این همان پیکر بندی سریغ یا نصب سریع است که با زدن دکمه پیکربندیyoast seo میتوانید تنظیمات اصلی افزونه را انجام بدهید.
در سربرگ قابلیت ها ، امکاناتی را که این افزونه به سایت شما اضافه میکند را میتوانید کنترل کنید.
توضیحات مربوط به هر قسمت در پایین عنوان آن نوشته شده است که مهمترین آن تنظیمات پیشرفته برگه است که در قسمت قبل به شما گفته بودم. تمامی قابلیت ها را فعال کنید.
در سربرگ اطلاعات شما نام وبسایت و نام جایگزین آنرا انتخاب میکنید. توجه داشته باشید این نام در موتور های جستجوگر به نمایش گذاشته میشوند.
حتما این قسمت را تکمیل کنید!! در نتایج جستجو و متا تگ ها کاربرد بسیازی دارد.
ابزار های وبمستر براحتی به شما این امکان را میدهد که اطلاعات سایت شما را ارزیابی کنند. با کلیک کردن روی نام آنها تایید ثبت در آنها را انجام میدهید و یک کد به شما خواهند داد که در قسمت روبرو وارد میکنید و ذخیره تنظیمات را در انتها بزنید.
حتما سایت خود را در کنسول جستجو گوگل وارد کنید!
در آخرین سربرگ با نام امنیت در صورت داشتن چند نویسنده ، با فعال کردن تنظیمات امنیتی میتوانید اعمال برخی تغییرات توسط نویسنده ها را ممنوع کنید.
به سراغ سربرگ عنوان ها و متاها میرویم:
عنوان ها و متاها:
در سربرگ عمومی دو قسمت وجو دارد که آنها را بررسی میکنیم:
اجبار به بازنویسی عنوان ها : ممکن است ساختار head و خروجی عنوان در برخی قالب ها با تنظیمات افزونه هماهنگی نداشته باشد، این قسمت کمک میکند تا سیستم را مجبور کنید حتما از تنظیماتی که در افزونه اعمال کرده اید استفاده کند. این گزینه را به صورت پیشفرض فعال کنید.
جداکننده عنوان : این قسمت نمادی را که برای جداسازی عنوان استفاده میشود را انتخاب میکنید. این قسمت را بصورت سلیقه ای انتخاب کنید اما توجه داشته باشید که در موتورهای جستجو گر و بقیه مکان ها نشان داده خواهد شد.
در این سربرگ به ویرایش برگه صفحه اصلی و برگه وبلاگ میروید.
عنوان سربرگ ممکن است برای شما عجیب و غریب باشد!
این سربرگ معادل کلمه Post Types در نمونه انگلیسی افزونه Yoast SEO میباشد. در این سربرگ تنظیمات مربوط به سئو مطالب، صفحات و فایلهای رسانهای در اختیارتان میگذار. و میتوانید با تعیین هر قسمت بهصورت جداگانه تغییرات خاصی را برای پیروی از یک فرمت خاص اعمال کنید.
تنظیمات عنوان: این گزینه تنظیمات عنوان سایت را در وردپرس تغییر خواهد داد، استفاده از این گزینه شدیدا توصیه میشود، زیرا گاهی عنوان سایت از طرف قالب ممکن است دچار مشکلاتی شود. پس این گزینه را فعال کنید.
قالب توضیحات داده: این قسمت مربوط به تگ متای توضیحات (direction) میباشد. بهتر است در این قسمت هیچ چیزی وارد نکنید و در صفحات، مطالب و رسانههای خود بهصورت دستی توضیحات داده را پرکنید.
روبات متا: اگر تنظیمات متا روبات را روی گزینه noindex بگذارید، از موتورهای جستجو مثل گوگل درخواست کردهاید که صفحات شما را بررسی نکنند. با این حال در صورتی که نیازی نمیبینید تا صفحات، نوشته ها یا رسانههای شما در گوگل ایندکس نشوند، این گزینه را برروی index فعال کنید.
تاریخ در پیش نمایش ریز: اگر در برگهها و پستهای وبلاگ خود بهطور مداوم تغییر ایجاد میکنید و آنها را بهروز مینمایید، استفاده از این گزینه را به شما پیشنهاد میکنم. با استفاده از این گزینه تاریخهای بهروز رسانی در متا تگها ثبت میگردند تا موتورهای جستجوهای را از اعمال آخرین تغییرات با خبر شوند.
جعبه متای Yoast SEO: همانطور که در پایان ویرایشگر هر پست و باکس مربوط به افزونه Yoast SEO را مشاهده میکنید، با غیرفعال کردن این گزینه میتوانید از نمایش آن جلوگیری نمایید. احتمالا شما هم مثل من به بیاستفاده بودن این گزینه فکر کردید! اما در سایتهایی که دارای چند نویسنده هستند، به منظور عدم ورود اشتباه توسط افراد ناشی، این گزینه بسیار کاربردی میباشد.
در این بخش میتوانید پارامترهای دسته بندی، برچسب، فرمت و.. را پیکربندی نمایید.
برای این سربرگ نمیتوان پیشنهاد ویژهای داد، بنا به موارد مورد نیاز باید تکمیل شوند. توجه داشته باشید که تنظیمات بخش طبقه بندی بروی کل مطالب سایت شما تاثیرگذار است.
سربرگ بایگانیها تنظیمات مخصوصی به صفحات بایگانی نویسندههای سایتتان، بایگانیهای تاریخی، صفحات جستجو و ۴۰۴ بدهید. تنظیمات این سربرگ هم مانند سایر قسمتهای قبلی بوده و نیازی به توضیح دوباره ندارد.
آخرین سربرگ بنام دیگر نیز یکسری گزینه وجود دارد که آنها را آموزش میبینیم.
زیر صفحات بایگانی: این قسمت همانطور که در توضیحات زیر عنوان آن آمده، برای جلوگیری از نمایش صفحات بعدی آرشیو سایت در جستجوی داخلی میباشد. پیشنهاد میشود علامت آن را فعال کنید، اگر غیرفعال باشد ممکن است ربات موتور های جستجوگر با مطالب تکراری در سایت شما برخورد کنند.
استفاده از متا کلمات کلیدی متا: در توضیح این قسمت، نوع نوشتار گونهای بیان شده است که هر کسی را به شک وا میدارد که آیا فعال کنم یا نه!
اما به شما مگویم که فعال سازی این گزینه برای سایت یاهو و بینگ بسیار مفید میباشد. در حالی گوگل از سال ۲۰۰۹ در الگوریتم هایش دیگر به این کلمات متا اهمیتی نمیدهد. پس قسمت را فعال میکنیم.
به سربرگ اجتماعی میرویم:
در زیر منوی چهارم به نام اجتماعی ، آدرس تمام حساب های کاربری شما در شبکه های اجتماعی را وارد میکنید . میتوانم بگویم که این قسمت تاثیر قابل قبولی در سئو وبسایت شما دارد..
توجه داشته باشید که فعالیت در شبکه های اجتماعی باعث افزایش بازدید از سایت و بهبود رتبه میشود که این اتفاق برای موتور های جستجوگر بااهمیت است و محبوبیت سایت شما را بالا میبرد.
سربرگ های توئیتر،فیسبوک،پینترست و گوگل+ را در صورتی که در آنها فعالیت دارد تکمیل کنید تا فرآیند بهبود رتبه شما تسریع شود.
زیر منو نقشه های XML سایت :
نقشه سایت یکی از حیاتی ترین قسمت ها برای سئو وبسایتتان است. بوسیله نقشه سایت ربات های موتور های جستجوگر میتوانند تمام وجتوای وبسایت شما را بررسی کنند و به موتور های جستجوگر معرفی کنند.
اگر از افزونه های نقشه ساز برای این کار استفاده میکردید میتوانید آنها را کنار بگذارید و با اطمینان از نقشه ساز این افزونه حرفه ای استفاده کنید.
باید بدانید که الگوریتم ساخت نقشه سایت توسط افزونه های نقشه ساز یکسان است و همه ی نقشه های ساخته شده یکسان است پس نیازی نیست در این مورد شکی داشته باشید.
قسمت اول را برای فعال سازی ساخت نقشه XML سایت فعال کنید با استفاده از دکمه XML Sitemap نیز میتوانید نقشه سایت خود را مشاهده کنید.
ورودی در هر صفحه: در این قسمت میتوانیم حداکثر تعداد نوشتهها را در یک صفحه از نقشه سایت تعیین کنیم، نقشه سایت برای کاربران مهم نیسیت، پس تعداد مطالب قرار گرفته در صفحه نقشه نیز مهم نیست! اما افزونه بصورت پیش فرض عدد ۱۰۰۰ را تعیین کرده است، میتوانید در صورت خواسته شخصی این تعداد را کمتر کنید. پیشنهاد میکنیم عدد ۱۰۰۰ را بنویسید یا اصلا عددی ننویسید.
سایت مپ کاربر: این سربرگ بهتر است غیر فعال باشد، چون ممکن است گوگل دچار اشتباه شده و به سایت برچسب مطالب تکراری بزند. سایت مپ کاربر در نقشه سایت گزینههایی را با نام نویسندگان ایجاد میکند که باعث میشود علاوه بر گروهبندی محتوا، مطالب بر حساب نویسندگان نیز گروه بندی شود.
گونههای فرسته: در این قسمت میتوانید موضوعات خاصی را وارد نقشه سایت نکنید! باانتخاب هر یک از گزینهها، آن محتوا در نقشه سایت ظاهر نخواهد شد. بنا بر نوع سایتی که دارد میتوانید قسمت های موجو را فعال و غیر فعال کنید.
طبقهبندی: در این قسمت همانند سربرگ قبلی میتوانید طبقهبندیهای خاصی را از نقشه سایت خارج کنید.
بسیار خب به زیر منو پیشرفته میرویم:
نشانیهای ریزه میزه: در این بخش تنظیمات مهمی وجود ندارد! این بخش برای قالبهای غیر حرفه ای استفاده میشود. اما قالبهای امروزی و محبوب دارای تگهای مخصوص خود است که نیازی به تنظیم این قسمت نیست. پس گزینه فعال کردن پیوندهای خرده ریزه را غیرفعال کنید.
تغییر نشانی ها: همه مطالب ما در دسته بندیهای مختلفی قرار دارند. در این قسمت تعیین میکنیم که آیا نام این بخشها جزئی از آدرس مطلب باشد یا فقط نام مطلب به عنوان آدرس مطلب دیده شود. برای زیبایی ممکن است تنها نام کافی باشد. اما برای سئوی سایت خوب نیست، پس علامت تیک این گزینه را فعال نکنید.
توقف کلمات در نامکها: توضیح این قسمت در زیر عنوان آن نوشته شده است! پس آن را فعال میکنیم.
تغییر مسیر نشانی فایل پیوست به نشانی پست مادر: در توضیحات این قسمت به راحتی میتوان کاربرد آن را متوجه شد.
حذف متغیرهای replytom: هیچوقت سایتی تا آن اندازه رشد نکرده که بخواهد این گزینه را فعال کند! برای راحتی کاربران ما نیز این گزینه رو غیر فعال نگه میداریم.
ارجاع نشانیهای زشت به پیوند یکتای تمیز: همانطور که در متن این قسمت نوشته شده است، فعال سازی این گزینه توصیه نمیشود بجز در زمانهای اضطراری.
اما اصلا کار این قسمت مهم چیست؟ وقتی فردی از خودش به ادامه آدرس سایت شما حرف و کلمهای اضافه میکند، طبیعتاً در اکثر موارد کاربر با پیغام (خطای ۴۰۴) روبرو میشود. به اشتباه افرادی با استفاده از این گزینه، این خطا را رفع میکنند، و هر وقت کاربر کلمه را به آدرس شما اضافه و تایید را زد، به جای بروز خطای صفحه ۴۰۴، صفحه ریدایرکت میشود به صفحهای که شما تعیین میکنید، شاید یک امکان جالب باشد اما اکثر افزونهها و موارد دیگه در سایت با اینکار مشکل اساسی دارند و موجب بروز خطا برای سایت میشوند.
RSS ، فید و یا خوراک از مهمترین قسمت های سایت است که برای کاربر و موتور های جستجوگر میتواند مفید باشد.
محتوایی که قرار است قبل از هر نوشته در خوراک ظاهر شود: بنا بر سلیقه خودتان این قسمت را میتوانید پر کنید
بقیه تنظیمات را پیشنهاد میکنم تغییری ندهید.
به زیر منو ابزار ها میرویم
وارد کردن و خروجی گرفتن: در این قسمت میتوانید تنظیمات سئو مربوط به افزونههای دیگر را وارد Yoast SEO کنید، و یا تنظیمات افزونه Yoast SEO را بصورت دادههای متا استخراج کنید. در بیشتر اوقات این کار به درستی انجام نمیگیرد و پیشنهاد میکنم شما به جای وارد کردن، تنظیمات را بصورت دستی وارد کنید.
ویرایشگر دسته جمعی: میتوانید مطالب سایت خود را ویرایش کنید و عنوانها و موارد دیگر را بهصورت یکجا تغییر دهید. پیشنهاد میکنیم در اینجا تغییراتی انجام ندهید. و اگر موضوعی باید ویرایش داده شود، حتما از ویرایشگر خود وردپرس استفاده کنید.
ویرایشگر پرونده: با این ابزار میتوانید به سرعت پروندههای مهم سئو مانند پرونده robots.txt و .htaccess را تغییر دهید.
زیر منو بازگشتی ها:
ریدایرکت ( یا تغییر مسیر به آدرس جدید) روشی برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو به آدرس URLی جدید است. متاسفانه امکان ریدایرکت کردن صفحات به صورت مستقیم در وردپرس وجود ندارد. اما افزونه Yoast SEO این قابلیت را در نسخه پریمیوم اضافه کرده است.
اگر افزونه رایگان آن استفاده میکنید اصلا نگران نباشید، میتوانید از افزونه های دیگر برای این کار استفاده کنید.
در بخش اول نوع ریدایرکت که مد نظرتان هست را مشخص کنید:
- ۳۰۱ – Moved permanently: آدرس جدید را دائمی در دیتابیس موتور جستجو جایگزین آدرس پیشین میکند.
- ۳۰۲ – Found: ریدایرکت موقت انجام میشود و صفحه قدیمی را برای مدت کوتاهی از دسترس خارج میکند.
- ۳۰۷ – Temporary redirect: این نوع ریدایرکت برای صفحاتی مانند فرم پرداخت کاربرد دارد. هنگامی که شما میخواهید از رفرش یا بوکمارک کردن صفحهای جلوگیری کنید میتوانید از این متد ریدایرکت استفاده کنید.
- ۴۱۰ – Content deleted: محتوای صفحه قدیمی را حذف میکند.
- ۴۵۱ – Content unavailable for legal reasons: در صورتی که محتوا به دلایل مشکلات فنی در دسترس نباشد میتوانید از این نوع ریدایرکت استفاده نمایید.
سپس در old url آدرس صفحهای که با خطای ۴۰۴ مواجه شده است را وارد نمایید و در قسمت url آدرس صفحه جدیدتان را وارد کنید و نهایتا دکمه add url را بزنید.
به زیر منو میز فرمان جستجو میرویم:
اگر وبسایت خود را به کنسول جستجو گوگل متصل کرده باشید میتوانید از این زیر منو خطاهای داده شده و آدرس هایی کهه مشکل دارند را مشاهده کنید همچنین در سربرگ های گوشی هوشمند و همه گوشی ها میتوانید خطاهای مربوط به موبایل ها را ببینید.
همچنین در سربرگ تنظیمات میتوانید اتصال سایت خود به کنسول جستجوی گوگل را مدیریت کنید.
بسیار خوب به شما تبریک میگویم
تنظیمات افزونه سئو وردپرس با یوآست به اتمام رسید. خبر خوب تر این که این تنظیمات را فقط یکبار انجام میدهید و دیگر نیازی نیست این تنظیمات را انجام دهید.
اما این تمام ماجرا نیست در هر نوشته و برگه و برچسب و دسته و محصول و نمونه کاری قسمتی اضافه میشود که مربوط به افزونه یوآست سئو است و تنظیمات بهینه سازی درون صفحه را انجام میدهید
همچنین در همه برگه ها و همه نوشته و همه محصولات بخشی اضافه میشود مانند شکل زیر
اگر این قسمت ها را مشاهده نمیکنید در این قسمت ها از بالا تنظیمات صفحه را کلیک کنید و تیک این قسمت ها را بزنید.
دایره های رنگی در ستون سئو نشانگر امتیازی است که افزونه Yoast SEO به مطلب یا برگه شما میدهد. و در ستون خوانایی، همانطور که از نام آن پیداست، میزان خوانایی متن نوشته شده از دید کاربران مورد بررسی قرار میگیرد. این دایرههای رنگی شامل پنج رنگمیشود و هرکدام معنای خاص خودش را دارند:
- دایره سبز به معنی قابل قبول بودن سئوی برگه یا مطلب میباشد
- دایره نارنجی/زرد به این معنی است که برگه یا مطلب نوشته جای بهبود دارد
- اگر دایره قرمز باشد یعنی مشکلات زیادی در برگه یا مطلب وجود دارد
- دایره خاکستری به این معنی است که هیچ اطلاعاتی در خصوص سئوی برگه مطلب در دسترس نیست
- دایره آبی به معنی noindex بودن برگه یا مطلب میباشد
ولی به نظر شما افزونه Yoast SEO برای رتبهبندی مطالب چه ویژگیهایی را مورد بررسی قرار میدهد؟ از مهمترین قسمتهای این افزونه، بخش تحلیل و بررسی آن میباشد. افزونه Yoast SEO به طور کاملا حرفهای نوشته ها و برگه ها ، محصولات و حتی برچسب های سایت شما را مورد بررسی قرار میدهد. اگر به انتهای مطالب خود مراجعه کنید، بخشی با نام Yoast SEO را مشاهده میکنید. در این قسمت میتوانیم تنظیمات ویژهای به مطالب دهیم.
این قسمت از سه بخش تشکیل شده است، که آنها را در ادامه آموزش میدهیم:
پیش نمایش اسنیپت
در واقع این قسمت پیش نمایش سایت شما در نتایج جستجو است که عنوان صفحه ، آدرس صفحه و توضیحات متا را نمایش میدهد.
در قسمت تحلیل و بررسی توضیحات بیشتری را در خصوص نوشتن این قسمت ها به شما میدهد اما کافی است نکات زیر را یاد بگیرید و آنها را لحاظ کنید.
- کاربران و موتورهای جستجو آدرس های طولانی را دوست ندارند. اگر آدرس صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید.
- آدرس صفحه (نامک) را با عنوان صفحه هماهنگ کنید.
- برای هر صفحه از عنوان منحصر به فرد استفاده کنید.
- عنوان باید بین ۵۵تا ۶۵ کاراکتر باشد.
- حرف زائد و اضافه را از آدرس صفحات خود حذف کنید. کلماتی مانند and و on و # $ % & و …
- از توضیحات متا تکراری استفاده نکنید.
- توضیحات متا صفحات خود را بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ کاراکتر نگهدارید
عنوان سئو: عنوانی که برای مطلب شما در موتورهای جستجو نمایش داده میشود (سعی کنید آنرا مستقیما تغییر ندهید)
نامک: کلمهای است که در انتهای آدرس نوشته شما در مرورگر نمایش داده میشود
توضیحات متا: این توضیحات همان بخشی است که در پایین عنوان سئو در موتورهای جستجو به افراد نمایش داده میشود و در پیش نمایش میتوانید آنرا ببینید.
کلیدواژه کانونی: همان کلمه کلیدی شماست که براساس آن محتوای خود را ایجاد کرده و در متن بارها آن را تکرار کردهاید.
سعی کنید به اندازه کافی از کلمه کلیدی در مطالب استفاده کنید. معمولا چگالی کلمات کلیدی خود را بین ۱ تا ۳ درصد نگهدارید. برای مثال اگر متن نوشتهتان دارای ۱۰۰۰ کلمه میباشد، حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ بار کلمه کلیدی را به کار ببرید.
هر کلمه کلیدی را تنها یکبار در سایت بهکار ببرید و در چندین پست مختلف، یک کلمه کلیدی را تکرار نکنید.
همچنین توجه داشته باشید که هرگز کلمه کلیدی متن خود را به صفحات خارجی لینک نکنید.
در این قسمت تمامی نکات تاثیرگذار در سئو مطلبتان را لیست میکند. و نکاتی را که رعایت کردهاید و باید رعایت کنید را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد و در قالب کاستی ها ، بهبود ها و خوب به شما نشان میدهد.
از این قسمت استفاده های زیادی برای بهبود سئوی صفحه خود میتوانید انجام دهید.
تا اینجای کار برای موتور های جستجو بهینه سازی کردیم. اما در این قسمت میتوانیم برای رسانه های اجتماعی فیسبوک و توئیتر مطلب خود را خصی سازی کنیم تا اگر نوشته ما در این رسانه ها به اشتراک گذاشته شد از عنوان و توضیحات متا استفاده نکند.
همچنین میتوانید پیش نمایش اشتراک صفحه در رسانه ها را مشاهده کنید.